Élvezetes monotonitás – Élvezetes monotonitás???
2019. szeptember 29. írta: balassaandrea

Élvezetes monotonitás – Élvezetes monotonitás???

A minap úszni voltam. És miközben róttam a medence két széle között a hosszakat, elgondolkodtam. Hogy lehet az, hogy az úszást kifejezetten szeretem, a monoton munkát pedig kifejezetten nem. Pedig maga az úszás faltól falig, nem az az igazán izgalmas, változatos tevékenység, amit egyébként szeretek. Sőt, ha jól belegondolok, igencsak unalmas – lehetne. 

Első találkozásom a monoton munkával:

Az már elég korán kiderült számomra, hogy a monoton munka nem számomra lett kitalálva. Történt ugyanis, hogy középiskola első osztályában nyáron dolgozni mentünk – akkor még lehetett – egy tejüzembe, a csomagoló részlegre tettek minket. A gép kiadagolta a zacskóba a tejet, nekünk meg ládába kellett rakni az előírt mennyiséget. Szalagok mellett álltunk, azon jött a zacskós tej. Két hétig bírtam ezt a munkát, aztán szó szerint beájultam a szalagok közé. Az orvosi ellátást követően hazaküldtek, majd soha többé nem engedtek be az üzemnek abba a részébe. Így már tizenöt évesen rájöttem, na, ez az a munka, amit soha többé nem fogok csinálni. A későbbiekben persze találkoztam monoton és unalmas munkákkal, de ilyen jellegűvel nem.

 

Mégis miért szeretem az úszást?

Elsősorban azért mert sport. Persze, sportolhatnék mást is, szoktam is. Akkor mégis mit ad nekem az úszás, amit annyira szeretek, hogy képes vagyok időről időre belemenni a hideg vízbe, csak hogy csinálhassam?

Először is célt. Minden alkalommal, amikor vízbe szállok, kitűzök egy olyan célt, amit még meg tudok csinálni, de azért kihívást is jelent. És mindig egy kicsit többet, mint előző alkalommal. Ez lehet a táv, de lehet az idő, vagy más is. A lényeg, hogy jól mérhető, önmagam által ellenőrizhető legyen a célom. Így mindig megvan a magammal szembeni elvárásom. Ahhoz, hogy ezt meg tudjam valósítani, oda kell tenni magam. Csak úgy tudom teljesíteni ezt az elvárásomat, ha teljes mértékben benne vagyok a mozgásban, törekszem tudatosan benne lenni minden egyes mozdulatban. Ez pedig hozza magával azt, hogy élvezem ezt a tevékenységet, azaz megtaláltam benne az örömet.

Élvezetessé tenni a monoton munkát

Felmerült bennem, hogyan lehetne átvinni az úszásban tapasztaltakat tulajdonképp bármilyen munkára, amit nem igazán élvezek. Vegyük csak sorra, milyen tényezők is azok, amik miatt az úszást szeretem:

    ü  Van célja. Ráadásul én határozom meg – ez nekem különösen fontos.

    ü  Olyan célt tűzök ki, amit kihívás megvalósítani, de nem elérhetetlen számomra. Így, ha mindent megteszek a kitűzött célért, sikerélményem is van.

    ü  Pontosan tudom mérni, hol tartok. Tehát van azonnali visszacsatolásom az aktuális eredményemről.

    ü  Mivel csak összpontosítva vagyok képes elérni az eredményt, ezért elmélyedek a tevékenységben. Csak arra figyelek, amit épp teszek. Emiatt egy idő után megjelenik bennem, élvezem, amit csinálok.

    ü  Folyamatosan tudok fejlődni benne.

Mindezek mellett van még egy plusz dolog az úszásban. Az a hiedelmem, hogy az egészségessé tesz engem.

És hogy ezeket hogyan tudom átvinni a munkára? Szerintem van olyan része a fentiekben felsoroltaknak, amelyeket meg tudok valósítani bármilyen munkában, és vannak, amelyeket kihívás megvalósítani, különösen egy rutinszerűen végzett, nem túl nagy kihívást jelentő feladatban.

Szükséges valamiféle energia befektetés ahhoz, hogy a fentiekben felsorolt pontokat megvalósítsuk a munkánkban? Biztos vagyok benne. Főként eleinte, amíg rákapunk az ízére, és megszokássá tudjuk tenni. Ez mennyi időt igényel? Ismerve azt a szabályt, hogy egy új szokás kialakításához 21 nap szükséges, azt mondanám, ez a 21 nap. Mivel azonban eltérőek vagyunk, lehet ez egyeseknek kicsit kevesebb, másoknak kicsit több időt igényel.

Megéri átvinni a munkába ezeket? Feltétlenül. Hisz nagyon sok órát töltünk a napi munkánkkal. És nagyon nem mindegy, hogy vagyunk az ott töltött 8-10-12 órában. Ez alapjaiban meghatározza, hogyan érezzük magunkat a bőrünkben.

Így hát mindenkinek kívánom, hogy mielőbb találja meg, hogyan tudja úgy alakítani a munkáját, amiben jól érzi magát. Önmaga és a körülötte élők örömére. Ha úgy érzed, ebben segítségre van szükséged, megtalálsz a www.cegtrend.hu oldalon.

2019. 09. 29.

A bejegyzés trackback címe:

https://balassaandrea.blog.hu/api/trackback/id/tr7115182178

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása